Tipegőknek

Ismert, hogy a baba már az anyaméhben hallja a hangokat, például a születését követően már az anya hangját is megismeri. Sőt, ha a várandóság idején egy-egy mesét vagy zenét sokat hallott a magzat, akkor ezt a születése után szintén felismeri.

Nagyon hasznos, ha már kicsiny kortól sok éneket, versikét, mondókát hall a baba, később pedig igen fejlesztő hatású, ha együtt mutogatjuk, eljátsszuk ezeket.

Hiszen ekkor észrevétlenül a ritmusérzék, a beszédkészség és a gondolkodás is fejlődik, mert egyszerre több felé kell figyelnie a gyermeknek: a szövegre, a szöveghez igazodó  mozdulatokra, a ritmusra és a dallamra is. Legfőképpen pedig az anyával, a szülővel való játék során egy új terület nyílhat a gyermekkel való kommunikációra.


Tanácsok nem beszélő kisgyermekek szüleinek:
  • Ne legyünk türelmetlenek, ne okoljuk a gyermeket vagy magunkat.
  • Beszéljünk a gyermekhez szemtől szembe, lassan érthetően.
  • Szánjunk időt minden nap a közös, kötetlen játékra.
  • Reagáljunk a gyermek megnyilvánulásaira, meg is ismételhetjük, amit mond (ha ez jelentéssel bíró szó, helyes kiejtéssel ismételjük).
  • Játsszunk gyakran mozgásos mondókákat (Csip-csip csóka, Zsipp-zsupp, stb.).
  • Végezhetünk játékos hallási figyelmet fejlesztő gyakorlatokat (tárgyak, állatok hangjának megfigyelése, zajkeltés).
  • Próbálkozhatunk egyszerűbb artikulációs gyakorlatokkal (cuppantás, nyelvöltögetés, szívó-fúvó gyakorlatok).
  • Vezessünk babanaplót, rögzítsük a pici eredményeket, új szavakat, kifejezéseket.




Íme, néhány mozgással kísért ismert mondóka, versike:

Segítségül a YouTube-ról egy videó az énekhez:


 
Szemben ülünk a gyerekkel, mindketten ökölbe szorítjuk az egyik kezünket, a másik kezünkkel megfogjuk az ő szabadon maradt kezét és ritmikusan ütünk vele egyszer az ő öklére, egyszer a sajátunkra: 

 
Két kezünkkel először a combunkat ütögetjük ütemesen, aztán a hasunkat, majd a mellkasunkat, végül megvakargatjuk a fejünk búbját:



Megfogjuk a gyerek kezét és tapsoltatjuk, az első két sor alatt maga előtt, aztán az egyik oldalon, majd a másik oldalon: 


Ökölbe szorítjuk mindkét kezünket, majd először a ballal ütünk a jobbra, aztán a jobbal a balra. Ezt ismételjük az első két sor alatt. A következő sor közben ökölbe szorított kezünkkel körkörös mozgást végzünk, végül az utolsó sornál nyitott tenyérrel széttárjuk a kezünket:
Az első sor alatt tenyerünkben (vagy a gyerek tenyerében) kavargatunk, aztán sózást, paprikázást imitálunk, az utolsó sorra pedig tapsolunk:

Az első két sornál jobbról-balról végigsimítjuk az arcát, a második kettőnél tenyerén kavargatunk az ujjunkkal, a következőnél kezünkbe zárjuk az ő kezét és ide-oda lendítjük, végül úgy teszünk, mintha be akarnánk kapni a kezét:

Természetesen ahol lehetséges, ott szerepcsere, miután megtanulta a mondókát és a cselekvést, a gyermek végzi a mozgássort.

Ölbe vesszük a gyereket, velünk szemben ül. Megfogjuk mind a két kezét és azzal simogatjuk egyszer az ő arcát, aztán a sajátunkat: 

 
A gyerek velünk szemben ül, soronként négyszer érintjük mutatóujjunkkal az arcát: homlokát, állát, jobb arcát, bal arcát. Az utolsó sorban háromszor a száját, "pukk"-ra az orrát:

Tenyérrel, vagy mutatóujjal érintjük az arcot

Mutató és középső ujjunkkal járást utánozunk:

Tenyerét körkörösen cirógatjuk, miközben az első sort elnyújtva mondjuk, majd a második sorra megcsiklandozzuk a nyakát, hónalját, pocakját :


Kézmondókák

Számolgatjuk a gyerek ujjait, az utolsó sornál két kezünkkel betakarjuk az ő kezeit:
Egy, kettő, három, négy,
kopasz barát, hová mégy?
Pápára dohányért,
Debrecenbe pipáért.
Adok neked bundácskát,
takard bele a cicát!



Sorra megszorongatjuk a gyerek ujjait a hüvelykujjától kezdve:
Ez elment vadászni,
ez meglőtte,
ez hazavitte,
ez megsütötte,
és ez az icike-picike mind megette!



Ökölbe szorított kéz, egyenként nyitogatjuk az ujjakat:
Hüvelykujjam almafa,
Mutatóujjam megrázta,
Középső ujjam fölszedte,
Gyűrűsujjam hazavitte,
A kisujjam mind megette,
megfájdult a hasa tőle!






Ez a malac piacra megy,
ez itthon marad,
ez kap finom pecsenyét,
ez semmit se kap,
ez a malac visít nagyot:
Uí, uí, éhes vagyok!



Mit tud a kezed?
Ujjaimat mutogatom, /ökölbe szorított kéz, ujjak nyitogatása, esetleg megnevezéssel/
közben vígan mondogatom, /a két kezet összekulcsolni az ujjakkal, így fordigatni/
Kifordítom,
Befordítom,
Felfordítom,
Lefordítom, /ezután cselekvés gyűjtés és leutánzás/
Zongorázok, furulyázok, tépek, írok, rajzolok, nyírok, gyúrok, sodrok, lapítok, dobok, mutatok, keverek, integetek, rázok, cibálok, gurítok, rakosgatok, fityiszt mutatok stb
Ügyesebb lett a kezem, a tornát befejezem. ./kéz ökölbe, letesszük a combra, vagy az asztalra/



Itt a kezem, jobb és bal, összeverem megszólal,
/ökölbe szorított kéz összeütögetése/
Itt a kezem, bal és jobb, most kell vele tapsolnod!
Kézfej, majd mutatóujj forgatása:
Lassan forog a kerék, mert a vize nem elég,
Gyorsan forog a kerék, mert a vize már elég



Ujjak mozgatása, karok emelése fej fölé, leengedés combhoz:
Esik eső, fúj a szél,
Nyírfa ága összeér,
Újra össze,
Újra szét,
Rajta, rajta, most elég.!



Utánzó mozgással:
Húzzuk a szekeret,
Forgatjuk a kereket,
Vezetjük az autót,
Becsapjuk az ajtót.



Ökölbe szorított kéz, hüvelykujj, majd a négy másik ujj nyitása, integetés:
Hüvelykujjam korán kelt, ablakomon kopogott, (kopogás)
A négy szomszéd kiugrott.
S köszöntötték: Jó reggelt!



Mutatóujj érintése a másik négy ujjhoz külön- külön:
Hüvelykujjam korán kel,
Minden ajtón bekopog,
Felkelnek a szomszédok,
Köszönnek, hogy: Jó napot!



Ujj bemelegítő

Közben a gyerekek mutogassák, hogy melyik ujjukról van szó, mozgassák őket. Az össze-szét résznél ki-be csukogassák az ujjaikat, a körbe forog a keréknél pedig csuklókörzést végezzenek.

Egyedem-begyedem, ez az én tenyerem.
Öt kis fürge ujj van rajta,
bemutatom őket sorba.

Hüvelykujjam itt az első,
mellé másik, ez már kettő.

Össze-szét, össze-szét,
Körbe forog a kerék.

Középső ujjam a leghosszabb,
nem csinálok semmi rosszat!

Össze-szét, össze-szét,
Körbe forog a kerék.

Erre gyűrűt fogok húzni,
ezt a kicsit gyorsan nyújtsd ki!

Össze-szét, össze-szét,
Körbe forog a kerék.

Figyeljetek jól gyerekek,
én majd írástudó leszek!

Össze-szét, össze-szét,
írhatjuk már a leckét!