Fejlesztő ötletek


A HÓNAPSOROLÓ versike rajzait kiszíneztem,
négyzethálóba szerkesztettem,
majd színesen kinyomtattam,
lamináltam
és szétdaraboltam.
A gyerekek nagyon szívesen mondogatják
a mondókát a kártyák segítségével :) 


HÉTFŐN EGY SZEM... 
- mondóka illusztráció -



Egy másik jó külföldi oldal tele kivágós feladatokkal, sablonokkal:


GYÜMÖLCSÖS LOTTÓ JÁTÉK

Egy hasonló játékot láttam, és készítettem egy saját változatot.
Kétféle tábla van (A, B), az "A" táblán a kártyával megegyező méretűek a gyümölcsök, a "B" táblán a gyümölcs egy részlete látható, amely alapján a gyermeknek ki kell találni, melyik gyümölcs a párja.
(A 9 oldalt egyszer kell kinyomtatni. A színes keretes táblákat egyben kell hagyni, a fekete vonalas táblát kivágni, azok lesznek a kártyák. Én lamináltam az oldalakat.)

Jó játékot!








STRESSZOLDÓ LUFIK :)
A gyerekek nagyon szeretik gyúrogatni ezt a játékot, nemcsak a stressz levezetésére jöhet jól, hanem a  kézizom erősítésére is. Akár iskolában is gyúrogathatja a gyermek (jobb, mintha a ceruzáját rágná:), ha a tanító néni megengedi.
A gyermekemnél nagyon bevált!



MATRICA NYOMTATÁSHOZ (80 db/oldal)

Ha jutalmazni szeretnénk a gyermeket, akkor egy ötlet, amelyet készítettem: a mellékelt képet fehér, matricás A4es lapra kinyomtatni, kivágni, és gyűjtögethetik a gyerekek a bolygókat.
Eközben még azt is megtanulhatják, hogy a Naptól hogyan következnek szépen, sorban a bolygók.
Matrica - indiános téma (91 db/oldal):


ANGOL IGÉK - HÁROM ALAKJA
 
 Angolul tanuló gyermekeknek lehet hasznos ez a kártya. Interneten találtam a képeket, az angol igék három alakját írtam fölé. Összegyűjtöttem külön oldalon az igéket a jelentéssel is.

Tipp: én a nyomtatás után, de a laminálás előtt, a kártyák hátuljára írtam ceruzával (hogy ne látszódjon át) a magyar jelentést. A gyermekem a magyar feliratokat olvasgatta, és próbálta mondani az angol igék három alakját. Ha bizonytalan volt, akkor félretette a kártyát, és ezeket a félretett kártyákat gyakorolta a következő körben ugyanezzel a technikával.
Még szürke árnyalattal nyomtatva is jól használható laminálás nélkül:)














ZOKNIPÁROZTATÓ - CSIPESZES ÖTLET

Az ötlet az internetről származik, csak a zokni rajzokat újra szerkesztettem, készítettem. 
Gondolkodom azon, hogy jó lenne filc anyagból kivágni a zoknikat, mert akkor nem is bomlana ki a széle, mint más textileknél, és tartósabb lehetne. Sajnos azonban az sokba kerül.
Régebben sok színű filc darabkákat igen jó áron árultak a KIKben, de mostanában sajnos már nem láttam:( A Müllerben még megnézem.
 

SZINEK SZERINTI VÁLOGATÁS

Tojástartó kifestve + különböző színű tárgyak
 



KÖZLEKEDJ OKOSAN TÁRSASJÁTÉK






ZOKNIPÁROZTATÓ JÁTÉK






Főfogalom - kakukktojás
Nyomtatás - laminálás után soronként megmutatni a gyermeknek a képeket.
Kérdés: "Mutass arra, amelyik nem illik a sorba!" 

Ratefüchse - Guess my name (Ravensburger)

Rátaláltam erre a játékra a BGG-en, és azért merem a figyelmetekbe ajánlani, mert nekünk van egy ilyen játékunk és a kisfiam nagyon szereti. 4 éves lehetett, amikor először elkezdtünk vele játszani, és azóta is előkerül (most 7,5 éves).
Igazából fejlesztő játék, de mivel nyelvfüggetlen, angol órákra is beviszem.

Megpróbálom röviden a lényeget: színes korongokra lesz szükség (piros, kék, sárga, zöld 5-5 db), mint amilyen a Quips-ben is van, de kartonból is megteszi, ezeket színenként szétosztjuk a játékosok között. Ezenkívül két dobókockára lesz még szükség (egy szín- és egy számdobókockát kölcsönveszünk másik társasból), hogy a táblákat használni lehessen, ezeket egy áttetsző fedelű pl. vajkrémes dobozba teszitek, lezárjátok, a soron lévő játékos megrázza, és elkezd -a két dobókockának megfelelően- beszélni arról a dologról, apró lényeges információkat megadva. A játékosok pedig apránként, az elmondott információkból leszűkítik a kört a végső megoldásra. Ha valamelyik játékos rosszul tippelt, és türelmetlenül rákérdezett, kimarad a körből. Aki kitalálja, az elhelyezi a korongját a képen, végül az a győztes, akinek több korongja van fent a táblán.


BOGYÓ ÉS BABÓCA:
ÚTON AZ OVIBA C. TÁRSASJÁTÉK

Az egyik fórumból vettem ezt az anyagot. A feltöltő hozzászólását idemásolom:

"A3-as méretben nyomtattam ki, lamináltattam, cipőboltból kértem csizma-dobozt, a falából levágtam, hogy társasjáték doboz méretű legyen, bevontam az elő és hátlappal illetve nyomtattam egy sárga lapot is ez pont elég lett a doboztető bevonására úgy hogy feldaraboltam, közel úgy néz ki mint az eredeti. A 3d-s figurákat szintén lamináltam, és pici tapadókorongokat használtam talapzatnak, ezzel lehet a táblára rögzíteni őket. Hogy a gyerkőcöknek érdekesebb legyen, a bábukat úgy oldottam meg, hogy parafadugóból faragtam ki bogyót, babócát,pihét és baltazárt és kifestettem őket. Majd körömlakkal lakkoztam."







... és a kész műről a fotók:


VICCES SZAKÁCSOK JÁTÉK

Cél : Elsőként összegyűjteni a táblákhoz tartozó nyersanyagokat és konyhai eszközöket, 
elsőként elkészíteni az ételt.

- Minden játékosnak kiosztunk egy táblát.
- A nyersanyagos és konyhaeszközös kártyákat képpel lefordítva az asztalra rakjuk. 
A tányért és az ételeket ábrázoló kártyákat képpel fölfelé egy oldalra helyezzük. 

A legfiatalabb játékos megfordít egy kártyát.
Ha a kép egyezik a tábláján lévővel, akkor ráhelyezi. 
Ha nem, akkor lefordítva visszarakja az asztalra, és a következő játékos fordít. 

Amikor egy játékos táblája megtelik, akkor a következő körben megpörgetheti 
a tárcsa mutatóját.
Ha a nyíl egy tányérra mutat, akkor a tábláján látható szakács kezébe tesz egyet.
Ha nem a tányérra mutat a nyíl, akkor a következő játékoson a sor.

Akinek van már tányéra, az kezdheti az étel elkészítését, 
amikor sorra kerül ismét megpörgeti a mutatót. 
Amennyiben a nyíl egy az asztalnál ülő gyermekre mutat, akkor a táblájához tartozó
ételkártyát felhelyezi rá, és ezzel megnyeri a játékot. 
Ha a nyíl másra mutat, akkor a következő játékoson a sor. 

A játék addig folytatódik, míg ki nem derül, hogy ki lesz a 2. 3. stb.







COLORI JÁTÉKHOZ HASONLÓ:
MELYIKNEK NINCS PÁRJA?

Interneten találtam:


"...egy oldalra én inkább csak négy lapot nyomtattam, úgy megfelelő a mérete.

Minden játékos választ két kártyát, és aki leghamarabb megtalálja az egyetlen dolgot, ami teljesen megegyezik a kártyáin, az nyer."



TYÚKESZŰ KÁRTYÁK - JÁTÉK

...az első képet kétszer kell kinyomtatni.
Tyúkocskákat el lehet készíteni egy-egy fél műanyag kindertojásból.






NYOMTATÁS - LAMINÁLÁS (a tojásokat kétszer kinyomtatni!):


  TESTRÉSZEK KÉPEI
Melyik testrészt mutatom?




ARCKIFEJEZÉSEK KÁRTYÁK




HANGSZER KVARTETT - KÁRTYAJÁTÉK

Interneten találtam ezt az anyagot. Ha egyszer lesz időm, beszerkesztem Corel Drawban, hogy mint kártyákat, igényesebben ki lehessen nyomtatni...







BENJAMIN LABIRINTUS TÁRSASJÁTÉK

Netről - a játékhoz tartozó hozzászólást beszúrom:

"A szabály csak németül van meg, ha valaki érti rendesen, akkor kérem írja meg. Mi úgy játszottuk, hogy szín kockával dobunk, akkor és arra lehet lépni, ha egy olyan színt dobunk, ami a körülöttünk lévő négyzetek valamelyike előtt van. A start és a cél nyilvánvaló."




Kennst Du Den Baum?
Ismered a fákat?




MEDVEVADÁSZAT

Foglalkozáson, táborokban... nagy élvezettel játsszák a gyerekek. 
Angol változata a videón megnézhető, magyarul rövidesen megpróbálom feltenni, ha lesz egy kis időm.



áIllusztrációk, amelyet több helyről töltöttem le... most még angolul:










A férjemmel így "magyarosítottuk" az éneket:
(A dallamon módosítottunk...)

Medvére vadászunk, medvére vadászunk,  (elindulunk, ballagunk)
Egy nagyot elkapunk, Ó mily csodás a kedvünk, (mutatjuk, hogy mekkorát kapunk el, és hogy csodás a kedvünk)
És mi nem félünk!  (mutatjuk a kezünkkel, hogy nem félünk)

O-ÓÓ! Fű! Hatalmas, nagy fű. (kezünkkel mutatjuk a nagy, hullámos füvet)

Átugrani nem bírjuk, alámászni nem tudunk,
ÓÓÓÓÓÓ-Ne! Keresztül kell menni! (fejünkre csapunk közben)


SSS-SZSZSZS-SSS-SZSZSZ (közben oldalra hajtjuk a füvet, és megyünk.)


Tipp-tipp-tipp-tipp tipp-tipp-tipp-tipp (kezünkkel is mutatjuk, hogy ballagunk tovább)
Medvére vadászunk, medvére vadászunk,  (elindulunk, ballagunk)

Egy nagyot elkapunk, Ó mily csodás a kedvünk, (mutatjuk, hogy mekkorát kapunk el, és hogy csodás a kedvünk)

És mi nem félünk!  (mutatjuk a kezünkkel, hogy nem félünk)


O-ÓÓ! Egy folyó! Egy széles, mély folyó! (kezünkkel mutatjuk)

Átugrani nem bírjuk, alámászni nem tudunk,

ÓÓÓÓÓÓ-Ne! Keresztül kell menni! (fejünkre csapunk közben)


PLACCS-PLACCS-PLACCS-PLACCS (közben mutatjuk, hogy úszunk)


Tipp-tipp-tipp-tipp tipp-tipp-tipp-tipp (kezünkkel is mutatjuk, hogy ballagunk tovább)

Medvére vadászunk, medvére vadászunk,  (elindulunk, ballagunk)

Egy nagyot elkapunk, Ó mily csodás a kedvünk, (mutatjuk, hogy mekkorát kapunk el, és hogy csodás a kedvünk)

És mi nem félünk!  (mutatjuk a kezünkkel, hogy nem félünk)


O-ÓÓ! Egy mocsár! Egy ragadós, büdös mocsár! (kezünkkel mutatjuk)

Átugrani nem bírjuk, alámászni nem tudunk,

ÓÓÓÓÓÓ-Ne! Keresztül kell menni! (fejünkre csapunk közben)




CUPP-CUPP-CUPP-CUPP (közben mutatjuk, hogyan húzzuk ki a sárból a lábunkat)


Tipp-tipp-tipp-tipp tipp-tipp-tipp-tipp (kezünkkel is mutatjuk, hogy ballagunk tovább)

Medvére vadászunk, medvére vadászunk,  (elindulunk, ballagunk)

Egy nagyot elkapunk, Ó mily csodás a kedvünk, (mutatjuk, hogy mekkorát kapunk el, és hogy csodás a kedvünk)

És mi nem félünk!  (mutatjuk a kezünkkel, hogy nem félünk)

O-ÓÓ! Egy erdő! Egy nagy, sötét erdő!  (kezünkkel rámutatunk az erdőre)

Átugrani nem bírjuk, alámászni nem tudunk,

ÓÓÓÓÓÓ-Ne! Keresztül kell menni! (fejünkre csapunk közben)

FUTÁS-UGRÁS-FUTÁS-UGRÁS (közben futunk-ugrunk-futunk-ugrunk)

Tipp-tipp-tipp-tipp tipp-tipp-tipp-tipp (kezünkkel is mutatjuk, hogy ballagunk tovább)

Medvére vadászunk, medvére vadászunk,  (elindulunk, ballagunk)

Egy nagyot elkapunk, Ó mily csodás a kedvünk, (mutatjuk, hogy mekkorát kapunk el, és hogy csodás a kedvünk)

És mi nem félünk!  (mutatjuk a kezünkkel, hogy nem félünk)

O-ÓÓ! Egy hóvihar! Egy örvénylő, kavargó hóvihar!  (rezegtetjük az ujjainkat)

Átugrani nem bírjuk, alámászni nem tudunk,

ÓÓÓÓÓÓ-Ne! Keresztül kell menni! (fejünkre csapunk közben)

HUHÚÚ-HUHÚÚ-HUHÚÚ (kezünket rezegtetjük)

Tipp-tipp-tipp-tipp tipp-tipp-tipp-tipp (kezünkkel is mutatjuk, hogy ballagunk tovább)

Medvére vadászunk, medvére vadászunk,  (elindulunk, ballagunk)

Egy nagyot elkapunk, Ó mily csodás a kedvünk, (mutatjuk, hogy mekkorát kapunk el, és hogy csodás a kedvünk)

És mi nem félünk!  (mutatjuk a kezünkkel, hogy nem félünk)

O-ÓÓ! Egy barlang! Egy szűk, sötét barlang!  (két kezünk között imitáljuk a visszhangot)

Átugrani nem bírjuk, alámászni nem tudunk,

ÓÓÓÓÓÓ-Ne! Keresztül kell menni! (fejünkre csapunk közben)

TIPP-TOPP-TIPP-TOPP (suttogva mondjuk, kezünkkel mutatjuk, hogy lassan, félve lépkedünk)
MI EZ??! Kerek, fényes orr, két szőrös fül, két hatalmas szem!  (két kezünk mutatjuk, amint tapogatunk)

EZ EGY MEDVE!! VISSZA, GYORSAN!!!  (megijedünk)


TIPP-TOPP-TIPP-TOPP (lépkedünk)

HUHÚÚ-HUHÚÚ-HUHÚÚ (hóvihar)
FUTÁS-UGRÁS-FUTÁS-UGRÁS (erdő)
CUPP-CUPP-CUPP-CUPP (mocsár)

PLACCS-PLACCS-PLACCS-PLACCS (folyó)
SSS-SZSZSZS-SSS-SZSZSZ (szavanna)

Kinyitjuk az ajtót, felmegyünk az emeletre (két kezünk mutatjuk, ahogy lépcsőzünk)

ÓÓ-NE! Nyitva felejtettük az ajtót! (lemegyünk a lépcsőnk, becsukjuk az ajtót)

Visszamegyünk! Beugrunk az ágyunkba! Magunkra húzzuk a takarót!
SOHA TÖBBÉ NEM VADÁSZOK MEDVÉRE!


NODDY - 5 KÜLÖNBSÉG KERESÉSE

Egy noddys foglalkoztató füzetből szerkesztettem be három lapra ezeket a képeket.

Én kinyomtattam és lamináltam, majd a gyermeknek gyurmaragasztót kellett tenni azokra a helyekre, ahol megtalálják a különbséget.  (Egy-egy képnél 5 különbséget kell találni!)




TULIPÁNBÓL JANCSIKA

- Először kivágni a két csíkot,
- majd figyelve arra, hogy a tulipán legyen felül, a két csíkot egymás "hátára" ragasztani,
- A tulipán fölsejét lehajtani, a tulipán alját pedig felhajtani.
- És elkészült a mondókához tartozó illusztráció.
- A versike mondogatása közben a papírt hajtogatjuk,
és így lesz:

"Tulipánból paprika,

Paprikából Jancsika

Jancsikából kis király,

Kis királyból tulipán.
"

 




HOL LÁTOD?

Én mindkettőt lamináltam, és a képek körvonalát kell a gyermeknek megtalálnia.


RÉSZ-EGÉSZ

Az alsó részletekre mutatni egyenként,
és találja meg a gyermek a nagy, egész képen a helyét!





SZÁMOLÓ PÁLCIKÁKBÓL KIRAKÓS





GYERMEK SUDOKU

10 SUDOKU tábla + a megoldások






 BÚJKÁLÓ KÉPEK

Mi bújt el a vonalak között?




FOGLALKOZÁSOK





IRÁNY MEMÓRIA




TANULÓS KÁRTYÁK





MÁTRIXOK































FORMÁK
Nyomtatás-laminálás után ezek az illusztrációk segíthetnek a formák tudatosításában, a környezetünkben lévő tárgyak közül kereshetünk további példákat az egyes formákra.
- beszélgetés formájában jól használható képanyag





KIRAKÓ

Több részletből szerkesztettem egy-egy oldalra ezeket a képeket:


ŐSZI FALEVELEK





TÁRSASJÁTÉK

Az interneten találtam ezt a társasjátékot.
A kép minőségén javítottam egy kicsit.
- Én kinyomtattam, lamináltam, és a gyermekek nagyon szívesen játszanak ezzel a játékkal.
- Természetesen a jelöléseknél másik feladatot is meg lehet adni, ha ezt a változatot már megismerték a gyerekek.


A TELHETETLEN HERNYÓCSKA

- nyomtatás, laminálás, kivágás után a mese illusztrációjaként lehet felhasználni

ÁLLATOS DOMINÓ







BESZÉD ÉS ÁBRÁZOLÁS

Nagy figyelmet és ügyességet igényel a gyermektől, ha a rajzolással párhuzamosan, megfelelő ritmusban mondja a mondókát, versikét:




MOZDULAT KÁRTYÁK

Interneten találtam:
A kisebbeknek egyszerűen utánozni kell a mozdulatot, nagyon ügyelve, hogy minden testrészük a helyén legyen. A háttal állós kártyákkal kell kezdeni, utána szemből és oldalról, mert az már nehéz.
A nagyobbaknak meg is kell mondaniuk, hogy melyik kezükkel melyik testrészüket érintették, melyikkel merre mozdultak.
Amikor már jól ismerik a kártyákat, robotosat is lehet játszani. Az "irányító" húz egy kártyát, csak ő láthatja a lapot. Szóbeli irányítással utasítja a "robotot", hogy melyik testrészével merre mozduljon, mit érintsen.


FŐFOGALOM - KAKUKKTOJÁS KÁRTYÁK

Szintén az internetről, köszönet érte:
A mellékelt 2 lapot kinyomtattam, vízszintesen csíkokra vágtam és keményebb lapra ragasztottam (vagy laminálás...), hogy tartósabb legyen.

Felhasználási lehetőségek:
1.) A gyermek megnevezi mind az 5 képet, megmondja, hogy melyik a kakukktojás, és miért az.
2.) Megmondja, hogy a tejföl, a túró, a sajt és a joghurt TEJTERMÉK, a macska ÁLLAT (vagy háziállat).
3.) Mondjon még egy tejterméket és/vagy soroljon föl még 4 állatot.
4.) Írja le a füzetébe a bútorok neveit. A nagyobbak betűrendbe is tehetik.
5.) Találjon logikus összefüggést az egy csíkon lévő 2 főfogalom között. Pl. A macska szereti a tejtermékeket. Amikor fagyizni mentünk, találtam egy gyűrűt.


IRÁNYOK GYAKORLÁSA

Netről:


4 db üres lap az irányokkal, 4 x 4 kártya elhelyezésére

64 db. kivágandó kép, melyeket lefordítva, összekeverve középre helyezünk.



Szabály I. egymás után húznak a játékosok, kinek lesz kész hamarabb a lapja. Ha valaki olyan kártyát húz, melyre már nincs szüksége, mert az a sora kész, a mellette jobbra ülő játékos elrabolhatja a képet.

Szabály II. színes dobókockával dobnak a játékosok, az húz, akinek a színét dobták. (piros, zöld, kék, sárga).

Ha valaki fehéret dob, még egyszer húzhat. Ha barnát dob, egy kártyáját a tőle balra ülő játékosnak kell adnia.

Szabály III. pöttyes dobókockával dobunk, annyi képet húzhatunk fel, amennyit dobunk. A felesleges képet a mellettünk jobbra ülő kapja meg.



Jó játékot!




Marika repülőúton
- kisebb gyermekekkel, beszélgetésindító,
pl. repülőút előtt hasznos lehet -